Żyj kolorowo | Natalia Fiedorczuk-Cieślak z „Paszportem POLITYKI” 2016 w dziedzinie literatury

Mimo mrozu, smogu i – cytując naczelnego „Polityki” – ogólnie dusznego i nieprzyjemnego klimatu, Paszporty POLITYKI udało się wręczyć już po raz 24. W dziedzinie literatury nagroda powędrowała do Natalii Fiedorczuk-Cieślak za książkę „Jak pokochać centra handlowe”.

PRZEMYSŁAW POZNAŃSKI

Natalia Fiedorczuk-Cieślak odbiera "Paszport POLITYKI" 2016 w kategorii "literatura"
Natalia Fiedorczuk-Cieślak odbiera „Paszport POLITYKI” 2016 w kategorii „literatura”

„Paszporty POLITYKI” to jedna z najważniejszych nagród kulturalnych wolnej Polski. Ale na gali zorganizowanej w Teatrze Wielkim w Warszawie, a transmitowanym przez TVN zabrakło przedstawicieli władz, w tym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

– Kiedyś to artyści bojkotowali władzę, dziś władza bojkotuje artystów – zauważył Jerzy Baczyński, redaktor naczelny tygodnika „Polityka”. – A szkoda, bo tu też jest Polska – wtórowała mu współprowadząca galę Grażyna Torbicka. Taki początek nadał ton całej gali, jak choćby w chwili, Gdy artyści wręczający nagrodę w kategorii „teatr” wyszli na scenę z zaklejonymi ustami na znak protestu przeciwko sytuacji w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Zaraz po wygłoszeniu podziękowań usta zakleiła taśmą też tegoroczna laureatka „Paszportu POLITYKI” – Anna Smolar.

Ale polityka nie przyćmiła tego, co w nagrodach „Paszportów…” najważniejsze – promocji artystów, których należy wesprzeć w ich najczęściej zaczynającej się dopiero drodze kariery.

„Żyj kolorowo” – śpiewała podczas gali Kayah („Paszport POLITYKI” 1996) i można to odebrać jako komentarz do różnorodności i oryginalności artystów nominowanych w tym roku do nagród.  „Paszport…” w dziedzinie literatury odebrała Natalia Fiedorczuk-Cieślak – artystka wielu talentów: zajmuje się edukacją artystyczną, jest producentką muzyczną, wokalistką i autorką muzyki do spektakli oraz filmów, wydała dwie solowe płyty jako Nathalie and The Loners. „Paszport POLITYKI” otrzymała jednak za książkę „Jak pokochać centra handlowe” (Wielka Litera) – opowieść o „bohaterce w kryzysie , wśród ról, których nie da się pogodzić”. Nominowani w tej kategorii byli też Stanisław Łubieński za „dwanaście srok za ogon” (Wydawnictwo Czarne) i Zośka Papużanka za „On” (Znak).

W kategorii „film” nagrodę otrzymał Jan P. Matuszyński za debiut fabularny „Ostatnia rodzina”, Anna Smolar „Paszport…” w kategorii „teatr” odebrała za m.in. „Aktorów żydowskich” (dramaturgia Michał Buszewicz) i „Dybuka” (połączenie sztuki Szymona An-skiego ze współczesną historią autorstwa Ignacego Karpowicza). Za „sztuki wizualne” nagrodę otrzymał Daniel Rycharski, artysta pracujący na wsi i wraz z okolicznymi mieszkańcami realizujący tzw. wiejski street-art. W kategoriach muzycznych wygrali: Marzena Diakun, dyrygentka („muzyka poważna”) i Wacław Zimpel za solowy album „Lines” (”muzyka popularna”). Po raz pierwszy wręczono „Paszport…” w kategorii „kultura cyfrowa” – otrzymał ją Michał Staniszewski (Studio Plastic) za grę „Bound”. Nagrodę „Kreator kultury” otrzymał Jan „Ptaszyn” Wróblewski.

Przeczytaj także: „Toni Erdmann” i zjednoczona Europa | 29 Europejskie Nagrody Filmowe

Przeczytaj także: Bronka Nowicka z Nike 2016 | 20. Gala Nagrody Literackiej Nike

Gala „Paszportów POLITYKI” 2016

Teatr Wielki w Warszawie, 10 stycznia 2017