artykuł

HITY 2021 | Wywiady wideo

Tegoroczne zestawienie Hitów 2021 wieńczy #TOP25 w kategorii „wywiad wideo”. Na naszym kanale YouTube opublikowaliśmy w tym roku niemal 50 filmów, z czego większość to właśnie rozmowy z pisarzami, realizowane zawsze w miejscach nawiązujących do fabuły. Zobaczcie, kto zainteresował Was najbardziej.

HITY 2021 – LITERATURA PIĘKNA
HITY 2021 – LITERATURA KRYMINALNA, SENSACYJNA, PRZYGODOWA I FANTASTYCZNA
HITY 2021 – LITERATURA NON-FICTION
HITY 2021 – WYWIADY
HITY 2021 – RECENZJE WIDEO

1.

Grażyna Wiśniewska i Michał Wiśniewski, Dziewczynka z kieliszkami, Skarpa Warszawska

– Moim jedynym marzeniem jest teraz być przy synu, nie pić, żyć w trzeźwości – mówi Grażyna Wiśniewska, mama Michała Wiśniewskiego, autorka poruszającej książki „Dziewczynka z kieliszkami”, mówiącej o wygranej walce z alkoholizmem. Michał Wiśniewski: Jestem dumny, że mam taką mamę. Mamę, która przegrała tysiące bitew, ale wygrała wojnę.

2.

Marta Zaborowska, Bez powrotu, Czarna Owca

To opowieść zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami – miałam dostęp do faktów, miałam też dostęp do zdjęć i pisało mi się początkowo bardzo emocjonalnie, kiedy patrzyłam na te twarze – o powieści „Bez powrotu” mówi Marta Zaborowska. Rozmawiał Przemysław Poznański.

3.

Anna Szafrańska, Spragnieni, by trwać, Słowne

Ta miłość nie miała racji bytu, w ogóle nie powinna się zdarzyć między tymi bohaterami. Pochodzą z różnych światów, ich przeszłość jest całkowicie różna. A jednak w pewnym momencie widać, jak wiele ich łączy. W tym ukrywanie swoich prawdziwych historii – mówi Anna Szafrańska, autorka powieści „Spragnieni, by trwać”. Rozmawia Przemysław Poznański.

4.

Vincent V. Severski, Nabór, Czarna Owca

Naszą główną misją – jako oficerów wywiadu – jest służba dla kraju. Więc nawet gdy coś się dzieje nie po naszej myśli, gdy jesteśmy w jakimś sensie ofiarami, pokrzywdzonymi, jak dzieje się to w przypadku bohaterów „Naboru”, to zawsze w sercu i głowie ma się poczucie, że przede wszystkim trzeba robić coś dobrego dla kraju. Dla jego bezpieczeństwa – mówi Vincent V. Severski. Rozmawia Przemysław Poznański.

5.

Agnieszka Zakrzewska, Obiecuję cię kochać, Skarpa Warszawska

Miłość napędza nas wszystkich i dlatego bardzo zależało mi na tym, żeby pokazać, jaką siłę ma miłość, przyjaźń, rodzina, ludzie nam bliscy – mówi Agnieszka Zakrzewska, autorka powieści „Nigdy o tobie nie zapomnę” i „Obiecuję cię kochać”. Rozmawia Przemysław Poznański.

6.

Alek Rogoziński, Czerwono mi, Skarpa Warszawska

To jest kryminał, więc ma trzymać w napięciu. Ale to też jest komedia, więc ja się bardzo cieszę, jak moja książka spełnia też to oczekiwanie dostarczenia rozrywki i sprawia, że na twarzy pojawia się uśmiech – mówi Alek Rogoziński, autor powieści „Czerwono mi”, lekkiego kryminału rozgrywającego się podczas… festiwalu w Opolu. Rozmawia Przemysław Poznański.

7.

Agnieszka Lis, Guziki, Skarpa Warszawska

Taki guzik, gdzieś znaleziony, to cała historia. Można by stworzyć multum opowieści o tym, dlaczego został zgubiony, dlaczego odpadł. Obiecałam więc sobie, że skoro za każdym znalezionym guzikiem kryje się gotowa historia, to gdy odnajdę ich dwanaście, napiszę o tym powieść – mówi Agnieszka Lis, autorka książki „Guziki”. Rozmawia Przemysław Poznański.

8.

Grzegorz Kalinowski, Wyzwolony 45, Skarpa Warszawska

Tamte czasy tak wyglądały: to było nieustanne szpiegowanie, przechodzenie z frakcji do frakcji, to było ratowanie swojego życia i wielką rolę odgrywała informacja, właściwe kontakty, możliwość ucieczki, albo – czasami – przyłączenia się do wroga, aby go z pełną premedytacją zdradzić – mówi Grzegorz Kalinowski, autor powieści „Wyzwolony 45”, kontynuacji „Granatowego 44”.

9.

Przemysław Piotrowski, Zaraza, Czarna Owca

Staram się tworzyć wyjątkowego antagonistę, mordercę. Kogoś, kto się czymś wyróżnia. Żeby to nie był pan, co chodzi po parku i dziabnie kogoś nożem, tylko żeby to był psychopata najgorszego sortu. Ale chcę też, żeby każdy był maksymalnie inny, żeby każda książka – mimo że w tym samym klimacie – maksymalnie się różniła. Robię wszystko, żeby nie pisać na jedno kopyto – o swojej powieści „Zaraza” mówi Przemysław Piotrowski. Rozmawia Przemysław Poznański.

10.

Bartosz Kurek, Brud, Czarna Owca

Mamy tu z jednej strony bohatera – trochę wolnego ptaka, bardzo niezależnego, który ceni sobie wolność ponad wszystko, z drugiej strony mamy hazard, mamy emocje i ogromne pieniądze. Te dwa elementy zaczynały mi już do siebie pasować, pozostała kwestia wypełnienia tego przyzwoitą fabułą – mówi o „Brudzie” Bartosz Kurek. Rozmawia Przemysław Poznański.

11.

Magdalena Salik, Płomień, Powergraph

Zanim pojawi się pytanie o to czy zmapowany mózg to człowiek, to najpierw warto się zastanowić nad tym, czy możemy to robić i czy w związku z tym będziemy to robić. To jest dylemat mojej bohaterki, Evelyn Brin, która dodatkowo orientuje się na kartach książki, że nie bardzo ma się do czego odnieść przy próbie rozwiązania tego dylematu. Bo technologia stworzyła już taki problem, że kompletnie nas wyniosła poza istniejące systemy moralne – mówi o swojej powieści „Płomień” Magdalena Salik. Rozmawia Przemysław Poznański.

12.

Małgorzata Czyńska, Kobiety z obrazów. Nowe historie, Wydawnictwo Marginesy

W historii sztuki, w historii kultury, do której przywykliśmy, opowiadanej z perspektywy mężczyzn, brakuje tych ważnych, sprawczych kobiet. Dlatego od lat, konsekwentnie, buduję herstorię, opowiadaną przez kobietę, o kobietach, więc na pewno te kobiece emocje, wrażliwość, w moich opowieściach są zawarte – mówi Małgorzata Czyńska, autorka książki „Kobiety z obrazów. Nowe historie”.

13.

Przemysław Piotrowski, Krew z krwi, Czarna Owca

Pierwsze pytania, pierwsze zdania w książce brzmią: „Poświęcilibyście życie innego człowieka, aby uratować chore dziecko? Swoje dziecko?” Później staram się tylko na te pytania odpowiedzieć – mówi Przemysław Piotrowski, autor powieści „Krew z krwi”. Rozmawia Przemysław Poznański.

14.

Krzysztof Bochus, Wachmistrz. Dogrywka, Skarpa Warszawska

Mam wrażenie, że opowiedziałem zajmującą kryminalną historię, idealną na nadchodzące listopadowe wieczory, ale w tle tej książki jest też przecież coś więcej: jest pewna tajemnica, jest szorstka męska przyjaźń i są pewne fakty historyczne. Bo zawsze w powieściach staram się dać miks prawdy historycznej i rzeczywistości – mówi Krzysztof Bochus, autor książki „Wachmistrz. Dogrywka”. Rozmawia Przemysław Poznański.

15.

Marcin Faliński, Marek Kozubal, Operacja Retea, Czarna Owca

Marek Kozubal: Dla mnie siłą rzeczy najważniejszym wątkiem jest poszukiwanie utraconych dzieł sztuki i ten temat pojawia się w każdej naszej powieści. Marcin Faliński: Dla mnie z kolei fascynujące było docieranie do dokumentów, których wcześniej nikt nie widział, rozmawianie z ludźmi, z którymi wcześniej nikt nie rozmawiał na te tematy, które poruszamy w książkach. O powieści „Operacja Retea”, będącej kontynuacją „Operacji Rafael” i „Operacji „Singe”, rozmawia Przemysław Poznański.

16.

Joanna Jodełka, Pamiętnik karła, Dom Wydawniczy Rebis

Zamarzyło mi się napisanie cyklu powieści kryminalnych – takich lekkich, wakacyjnych, trochę do czytania na hamaku czy leżaku. I stąd detektywki-amatorki, żeby nie były to jakieś trudne, ciężkie śledztwa, a zwykłe zagadki kryminalne – mówi Joanna Jodełka, autorka powieści „Córka nieboszczyka” i „Pamiętnik karła”, dwóch pierwszych części cyklu „Siostry Raj”. Rozmawia Jakub Hinc.

17.

Bartosz Szczygielski, Winni jesteśmy wszyscy, Czwarta Strona Kryminału

Jestem pesymistą, więc to jak patrzę na świat gdzieś tam musi się odbijać w moich książkach. Poza tym kryminały i thrillery nie są po to, byśmy czytali o wesołym życiu wesołych ludzi. Ta książka ma przeorać czytelnika, sprawić, że zostanie on emocjonalnie wywrócony na lewą stronę – mów Bartosz Szczygielski, autor powieści „Winni jesteśmy wszyscy” (Czwarta Strona Kryminału). Rozmawia Przemysław Poznański.

18.

Grzegorz Kapla, Oblicza śmierci, Skarpa Warszawska

Wydaje mi się, że w wielu kulturach łatwiej jest umierać, niż nam tutaj. Bo my nie umiemy się pożegnać, nie umiemy tym, których kochamy, pozwolić odejść. Inni potrafią – mówi Grzegorz Kapla, podróżnik, dziennikarz, pisarz, autor książki „Oblicza śmierci” (Skarpa Warszawska). Rozmawia Jakub Hinc.

19.

Bohdan Głębocki, Musza Góra, Ślepe Ryby, Morowe chłopy, Media Rodzina

Zapraszamy na spacer po Poznaniu śladami cyklu powieściowego Bohdana Głębockiego „Musza Góra”, utrzymanego w konwencji dieselpunku, a więc podgatunku fantastyki, w którym pojawia się fantastyczna technika, ale przede wszystkim magia. – Świat, w którym żyją bohaterowie tych książek, różni się zasadniczo od tego świata, jaki mogliby znać nasi przodkowie z lat 30. XX wieku, choć jednocześnie jestem maksymalnie wierny realiom epoki dwudziestolecia międzywojennego – mówi Bohdan Głębocki.

20.

Grzegorz Kalinowski, Kwarantanna, Skarpa Warszawska

Przez pierwszych parę odcinków to miała być powieść obyczajowa, „Dekameron”, odpowiednik tego, co napisał Boccaccio, ale po polsku, w polskich warunkach. Szybko, po paru dniach pisania, okazało się, że taki „Dekameron” jaki kraj. Znalazłem pomysł na akcję sensacyjną, bo skoro w pensjonacie na Podhalu – wśród innych osób – zamknąłem też starego „gangusa”, to użyjmy go z całym wachlarzem możliwości jakie stwarza taka postać – mówi Grzegorz Kalinowski, autor powieści „Kwarantanna” (Skarpa Warszawska). Rozmawia Przemysław Poznański.

21.

Izabela Janiszewska, Amok, Czwarta Strona Kryminału

Potwory nie wychodzą z ciemnych mroków jaskiń, tylko są to ludzie, którzy albo doświadczyli w życiu wielkiego cierpienia, wielkiej krzywdy, i nikt nie pomógł im sobie z tym poradzić, albo są to ludzie, którzy mają zaburzony ośrodek empatii w mózgu i można ich wtedy nazwać psychopatami – mówi Izabela Janiszewska, autorka „Amoku” wieńczącego cykl z komisarzem Brunonem Wilczyńskim i dziennikarką Larysą Luboń. Rozmawia Przemysław Poznański.

22.

Krzysztof Bochus, Klątwa Lucyfera, Skarpa Warszawska

Jeśli ktoś lubi klimaty jak z książek Artura Péreza-Reverte, którego twórczość bardzo cenię, albo Javiera Sierry, to będzie się z ta książką czuł dobrze, polubi się z moim bohaterem, Adamem Bergiem – mówi Krzysztof Bochus, autor powieści „Klątwa Lucyfera” (Skarpa Warszawska. Rozmawia Przemysław Poznański.

23.

Agnieszka Lis, Pozory, Skarpa Warszawska

„Pozory” to książka o inności, o tym, że my nie tylko jesteśmy różni, ale że mamy prawo się różnić. Od siebie, od schematów, które nam się próbuje narzucać. I że to jest piękne, że powinniśmy to cenić – mówi Agnieszka Lis, autorka powieści. Rozmawia Przemysław Poznański.

24.

Edyta Świętek, Jedno życie wystarczy, Skarpa Warszawska

Najważniejszym punktem powieści jest moment, gdy odkryty zostaje sekret z przeszłości, na jaw wychodzi tajemnica. Dla wszystkich bohaterów oznacza to wielki szok – mówi o powieści „Jedno życie wystarczy” Edyta Świętek. Rozmawia Przemysław Poznański.

25.

Alek Rogoziński, Miasteczko morderców, Skarpa Warszawska

Po jednym ze spotkań autorskich, w malej miejscowości pod Warszawą, powiedziałem: ja muszę to opisać! Bo gdyby ktoś tu kogoś zamordował, to każdy stawiałby tu na kogoś innego i każdy byłby przekonany, że racja jest po jego stronie. I tak powstało „Miasteczko morderców” – mówi Alek Rogoziński. I… zdradza nam, co łączy go z Katarzyną Puzyńską. Rozmawia Przemysław Poznański.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: